نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 ، استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشیار دانشگاه پیام نور

3 استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه سیستان و بلوچستان

چکیده

اساس این مقاله محاسبه ­ی شاخص لرنر در 131 صنعت فعال در کد چهارم ISIC طی دوره ­ی 86- 1374 برای ارزیابی شکاف بین قیمت و هزینه­ ی نهایی در صنایع ایران است.  یافته ­های این تحقیق نشان می­ دهد که در تمامی صنایع ایران بوده است. اما در برخی از صنایع، این نسبت بسیار بالا و در برخی اندک بوده است. نتایج این بررسی نشان می ­دهد که از 131 صنعت بررسی شده در 27 صنعت، شاخص لرنر و شاخص مارک آپ به ترتیب کمتر از 10 و 10/1 درصد بوده است. همچنین در 47 صنعت، شاخص لرنر بیش از 20 درصد و مارک آپ بیش از 25/1 بوده است. مقایسه­ ی نسبت­های لرنر و شاخص مارک آپ در صنایع مختلف نشان می­ دهد که بر مبنای شاخص لرنر در حدود 50 درصد صنایع، دارای قدرت انحصاری بوده و توانسته ­اند شکاف معنی دار بین قیمت و هزینه ­ی نهایی (MC) ایجاد نمایند.  همچنین    یافته­ های این مطالعه موید آن است که صنایع تولید سیمان، آهک و گچ، صنایع تولید مواد پلاستیکی، صنایع تولید کود شیمیایی، صنایع تولید آجر، صنایع تولید مالتا و ماءالشعیر به ترتیب با دارا بودن شاخص لرنر 683/0، 681/0، 56/0، 55/0، 45/0 بالاترین قدرت انحصاری در صنایع کشور را داشته­ اند و توانسته ­اند شکاف معنی دار بین قیمت و هزینه­ ی نهایی به وجود آورند.
 
طبقه­ بندی JEL:
F10،L10 ، L60

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Assess the Gap between Price and Marginal Cost in the Industry of Iran (Cournot Approach)

نویسندگان [English]

  • Jamshid Pajoyan 1
  • Farhad Khodadad Kashi 2
  • Mohammad Nabi Shahiki Tash 3

1

2

3

چکیده [English]

This study through the application of Hall-Roger methodology calculated the Lerner index of 131 industries in code 4 ISIC during 1994 t0 2007.The result of this study shows that in all industries. And the Lerner index indicates monopoly structure for more than 50 percent of Iran’s industries.
Also, our finding indicates The Cement industries, plastic industries, fertilizer industries, bricks industries, and Malta industries, respectively have the highest rank of Lerner index.
 
JEL classification: F10,L10, L60
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lerner
  • marginal cost
  • market power
  • Industry