نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 دانشیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 دانشیار اقتصاد، گروه اقتصاد، دانشکده ی اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز،

4 دانشجوی دکتری اقتصاد شهری و منطقه ای، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

10.22055/jqe.2024.46844.2625

چکیده

زﯾﺮﺳﺎﺧﺖﻫﺎی ارﺗﺒﺎطی و ﺣﻤﻞو ﻧﻘﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان یکی از ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺎﺛﯿﺮگذار ﺑﺮ روﻧﻖ اﻗﺘﺼﺎدی، از ﻃﺮﯾﻖ ﺟﺎﺑﺠﺎیی ﺑﺎر و ﻣﺴﺎﻓﺮ، زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی اﻣکان دﺳﺘﺮسی ﺑﻪ رﻓﺎه و ﺗﺴﻬﯿﻼت ﻣﻨﻄﻘﻪای را اﻓﺰاﯾﺶ ﻣیدﻫﺪ و ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ در ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪی اﻗﺘﺼﺎدی، ﻧﻘﺶ ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ و ﺗﺎﺛﯿﺮگذار دارد؛ ﺿﻤﻦ آنکه ﺧﻮد ﻧﯿﺰ از ﻓﺮآﯾﻨﺪ ﺗﻮﺳﻌﻪی اﻗﺘﺼﺎدی ﺗﺎﺛﯿﺮپذﯾﺮ میﺑﺎﺷﺪ. برای این منظور از شاخص قطب، شاخص دسترسی و پتانسیل بازار برای بررسی تاثیر زیر ساخت حمل و نقل بر رشد اقتصادی شهرستان های استان خوزستان استفاده شده است. داده های تحقیق برای دوره ی زمانی 1399-1390 برای 27 شهرستان استان خوزستان در قالب داده های تابلویی است که به منظور بررسی اثرات زمانی و فضایی از روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که در صورت تغییر 10 درصد در اندازه‌ی شاخص قطب بزرگترین شهرستان‌های استان خوزستان، 4.4 درصد از سرانه تولیدناخالص داخلی کم می‌شود. همچنین در صورت تغییر 100 درصد در اندازه‌ی شاخص قطب شهرستان‌های استان خوزستان، 7 درصد به اندازه‌ی بزرگترین شهرستان‌های استان خوزستان اضافه می‌شود. همچنین بر اساس نتایج تخمین در صورت تغییر 10 درصد در اندازه‌ی بزرگترین شهراستان خوزستان، حدود 20 درصد به تولیدناخالص داخلی شهرستان‌های استان خوزستان اضافه می‌شود. همچنین اثر غیر مستقیم تاثیر شاخص قطب بزرگترین شهرستان بر تولید ناخالص داخلی اثر مثبت و به اندازه 0.12 است. شواهد این تحقیق نشان می دهد توسعه فضایی زمانی شهرستان استان خوزستان منطبق بر شاخص قطب نبوده است و به نظر می رسد شهرستان هایی که ظرفیت قطب بودن در آن ها بیشتر است در حاشیه قرار گرفته اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Direct and Indirect Effects of Road Transport Infrastructure on The Regional Growth of The Cities of Khuzestan Province

نویسندگان [English]

  • Sayed Mansouri 1
  • Seyed Morteaza Afghah 2
  • mostafa mohammadi 3
  • Masomeh Ebrahimi 4

1 Associate Professor of Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Associate Professor of Economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Department of Geography and Urban Planning, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.

4 PhD students in urban and regional economics, Department of Economics, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

Communication and transport infrastructure as one of the influencing factors on economic development, through the movement of goods and passengers, increases the possibilities of access to regional welfare and facilities, and therefore in the development process Economically, it has a very important and influential role; At the same time, it is also affected by the process of economic development. For this purpose, the hubness index ,Accessibility index and potential market index have been used to investigate the impact of transportation infrastructure on the economic growth of the cities of Khuzestan province. The research data for the period of 2010-2019 for 27 cities of Khuzestan province is in the form of panel data, which was used to investigate the temporal and spatial effects of the generalized method of moments (GMM). The results of the research show that if there is a 10% change in the size of the hubness index in the largest cities of Khuzestan province, 4.4% of the gross domestic product per capita will decrease. Also, in case of a 100% change in the size of the hubness index of the cities of Khuzestan province, 7% will be added to the size of the largest cities of Khuzestan province. Also, based on the estimation results, if there is a 10% change in the size of the largest city of Khuzestan, about 20% will be added to the gross domestic product of the cities of Khuzestan province. Also, the indirect effect of the largest city's hubness index on GDP is positive and equal to 0.12. The evidence of this research shows that the spatial and temporal development of the city of Khuzestan province was not in accordance with the hubness index , and it seems that the cities that have the capacity to be a pole are on the sidelines.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Regional growth
  • road transport
  • market potential
  • Khuzestan