نوع مقاله : زبان انگلیسی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده
چکیده گسترده
معرفی:
با افزایش رشد جمعیت و مسائل کره زمین توجه محققان به پدیده و رفتار سبزشویی بیشتر شده است. رفتار سبزشویی به وضعیتی گفته میشود که باتوجه به آن شرکتها و کسب و کارها محصولات و خدمات ناسالم را سبز و ارگانیک جلوه می دهند(Wang et al., 2019). این مطالعه بینش های جدیدی را برای بازارهای نوظهور ایجاد می کند و اطلاعات بالقوه مهمی را برای دانشگاهیان و متخصصان در مورد رفتار سبزشویی فراهم می کند. می توان نشان داد که تقریبا نیمی از درآمد افراد صرف خرید محصولات غذایی می شود(Mishra & Sharma, 2012)، بنابراین کیفیت، ایمنی و عملکرد چنین محصولاتی توجه مشتریان، مصرف کنندگان و سهامداران را به خود جلب کرده است (Bhattacharya, al., 2012).)، بعلاوه حفاظت از محیط زیست به دلیل محدودیت مقررات سبزشویی و پیاده سازی نامشخص و غیر دقیق آنها در کشور با مشکلاتی روبه رو شده است. در زمینه محصولات غذایی نیز، مقررات ملی در مورد برچسبهای ارگانیک و سبز تعیین نشده است و بنابراین بسیاری از شرکت ها و صنایع مواد غذایی میتوانند به خوبی از رفتار سبزشویی استفاده کرده و خود را دوستدار محیط زیست جلوه دهند (Chen & Chang, 2012). با این توضیحات ممکن است که مشتریان نسبت به ادعاهای سبز تردید داشته باشند و خرید محصولات سبز در جامعه کاهش پیدا کند، که این امر به نوبه خود آسیبهایی را برای افراد از نظر ایمنی و سلامتی خواهد داشت و پیامد آن برای محیط زیست شامل آلودگی و تخریب اکوسیستمها خواهد بود (Hai et al., 2017). استان خوزستان به علت داشتن شرکتهای صنعتی در شرایطی است که در معرض آلودگیهای صنعتی و زیست محیطی قرار میگیرد (Guo et al., 2014). در سالهای گذشته پیشنهاداتی برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ضایعات، دسترسی به زندگی سبز و به حداکثر رساندن ظرفیت استفاده از محصولات صنایع غذایی سبز که با استفاده از پدیده سبزشویی میتوان آثار بالقوه آنها را کاهش داد، از طرف محققان ارائه نشده است، در نتیجه برای مصرف کنندگان حیاتی است که شیوههای مصرف محصولات خود را مورد بازنگری قرار دهند و از محصولات غیر ارگانیک به سمت محصولات سبز حرکت کنند. با مشاهده این موارد در این پژوهش به دنبال بررسی پدیده سبزشویی و تبیین مکانیسم اثر آن بر قصد خرید سبز خواهیم بود.
متدولوژی:
تحقیق حاضر از منظر روش شناسی در حیطه تحقیقات توصیفی و پیمایشی قرار دارد. همچنین از منظر شیوه اجرا مطالعه حاضر دارای دو فاز کتابخانه ای و میدانی است. در فاز کتابخانهای محققان با استفاده از مرور ادبیات و پیشینه تجربی موجود به ارائه مدل پژوهش پرداختهاند. ابزار نویسندگان برای اینکار استفاده از منابع کتابخانهای بوده است. در فاز میدانی نیز نویسندگان به توزیع پرسشنامه به منظور آزمون برازش مدل و فرضیههای تحقیق پرداختهاند. در نهایت 276 پرسشنامه سالم گردآوری و با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافتهها:
نویسندگان یافتههای این مطالعه را در دو گام اساسی ارائه میکنند. گام اول یافتهها مربوط به برازش و اعتبار مدل پژوهش است که پس از بررسی شاخصهای اعتبار سنجی مشخص شد که مدل ارائه شده توسط نویسندگان از برازش مناسبی برخوردار است. دسته دوم از یافتههای این تحقیق شامل تایید تمام فرضیه های پژوهش است که خلاصهای از آنها در جدول 1 آمده است:
جدول 1. نتایج آزمون فرضیه های پژوهش
فرضیه ها
مسیر
ضریب مسیر
آماره T
نتیجه
H1
سبزشویی قصد خرید سبز
0.316-
6.045
تایید
H2
سبزشویی شفاهی سازی سبز
0.819-
40.944
تایید
H3
سبزشویی سردرگمی سبز
0.827
40.476
تایید
H4
سبزشویی بدبینی سبز
0.771
29.208
تایید
H5
سردرگمی سبز قصد خرید سبز
0.269-
5.833
تایید
H6
بدبینی سبز قصد خرید سبز
0.135-
3.053
تایید
H7
شفاهی سازی قصد خرید سبز
0.254
5.218
تایید
H8
سبزشویی سردرگمی سبز قصدخرید سبز
0.104-
2.985
تایید
H9
سبزشویی شفاهی سازی سبز قصد خرید سبز
0.208-
5.596
تایید
نتیجه:
تحقیق حاضر بازاریابان صنایع موادغذایی را تشویق و حمایت میکند تا ادعاهای سبز معتبری را ایجاد کنند که نه تنها وضعیت کسب و کار آنها را بهبود میبخشد، بلکه
برنامههای زیست محیطی آنها را نیز ارتقا میدهد. نتایج نشان داد که برخی از صنایع مواد غذایی به دلیل بدبینی مصرف کنندگان نسبت به سبزبودن فعالیتها و خدمات آنها دارای ریسک بالایی هستند. مدیران باید بر روی چندین روش سازگار با محیط زیست تمرکز کنند تا بدبینی مصرفکنندگان را کاهش دهند. مدیران باید شفافیت عملکرد زیست محیطی را افزایش دهند و درکنار آن سازمانهای غیردولتی میتوانند گزارشهای زیست محیطی شرکتها را حسابرسی کنند و شرکتهایی را که درگیر رفتار سبزشویی هستند جریمه کنند. با این اوصاف انتظار میرود که بتوان تا حدودی به کنترل رفتار سبزشویی و تردیدهای سبز کمک نمود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Greenwash and Explaining The Mechanism of Its Effect on Green Purchasing Intention
نویسندگان [English]
- Mohammad Ayati Mehr 1
- edris mahmoodi 1
- Bahar sepeyani 2
1 Phd in Management, Department of Management., faculty of Economics and social sciences , Shahid Chamran University of Ahvaz , Ahvaz, Iran.
2 Graduated from Master of Business Administration, Faculty of Economics and Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]
EXTENDED ABSTRACT
INTRODUCTION
With the increase in population growth and the problems of the planet, researchers have paid more attention to the phenomenon and behavior of greenwashing. Greenwashing behavior is a situation according to which companies and businesses present unhealthy products and services as green and organic (Wang et al., 2019). This study generates new insights for emerging markets and provides potentially important information for academics and practitioners on greenwashing behavior. It can be shown that almost half of people's income is spent on buying food products (Mishra & Sharma, 2012), so the quality, safety and performance of such products have attracted the attention of customers, consumers and shareholders (Bhattacharya, al. , 2012).), in addition, environmental protection has faced problems in the country due to the limitations of greenwashing regulations and their unclear and imprecise implementation. In the field of food products, national regulations on organic and green labels have not been determined, so many companies and food industries can use greenwashing behavior well and show themselves to be environmentally friendly (Chen & Chang, 2012). With these explanations, it is possible that customers are skeptical about green claims and the purchase of green products in society will decrease, which in turn will have harm to people in terms of safety and health, and its consequences for the environment include It will be pollution and destruction of ecosystems (Hai et al., 2017). Due to having industrial companies, Khuzestan province is exposed to industrial and environmental pollution (Guo et al., 2014). In the past years, suggestions for minimizing the environmental effects of waste, access to green life, and maximizing the capacity of using green food industry products, which can reduce their potential effects by using the phenomenon of greenwashing, have not been presented by researchers. As a result, it is vital for consumers to review their product consumption practices and move from non-organic products to green products. By observing these cases, in this research, we will seek to investigate the phenomenon of greenwashing and explain the mechanism of its effect on the intention to buy green.
METHODOLOGY
The current research is in the field of descriptive and survey research from the methodological point of view. Also, from the point of view of the implementation method, the current study has two phases: library and field. In the library phase, the researchers presented the research model by using the literature review and the existing experimental background. The authors' tool for this has been the use of library resources. In the field phase, the authors distributed questionnaires in order to test the fit of the model and research hypotheses. Finally, 276 healthy questionnaires were collected and analyzed using the structural equation modeling method based on the partial least squares approach.
FINDINGS
The authors present the findings of this study in two basic steps. The first step of the findings is related to the fit and validity of the research model. The second group of findings of this research includes the confirmation of all research hypotheses, which are summarized in Tabel 1:
Tabel 1. The results of the test of research hypotheses
hypotheses
Path
Path coefficient
T Statistic
Result
H1
greenwash Green Purchase Intention
-0/316
6/045
supported
H2
greenwash Green Word of Mouth
-0/819
40/944
supported
H3
greenwash Green confusion
0/827
40/476
supported
H4
greenwash Green Skepticism
0/771
29/208
supported
H5
Green confusion Green Purchase Intention
-0/269
5/833
supported
H6
Green Skepticism Green Purchase Intention
-0/135
3/053
supported
H7
Green Word of Mouth Green Purchase Intention
0/254
5/218
supported
H8
greenwash Green confusion Green Purchase Intention
-0/104
2/985
supported
H9
greenwash Green Word of Mouth Green Purchase Intention
-0/208
5/596
supported
CONCLUSION
The current research encourages and supports food industry marketers to create credible green claims that not only improve their business status, but also enhance their environmental programs. The results showed that some food industries have a high risk due to consumers' pessimism towards the greenness of their activities and services. Managers should focus on several environmentally friendly methods to reduce consumer cynicism. Managers should increase the transparency of environmental performance, and in addition, non-governmental organizations can audit companies' environmental reports and fine companies that engage in greenwashing. With these words, it is expected to be able to help control greenwashing behavior and green doubts to some extent.
کلیدواژهها [English]
- Greenwash
- green purchase intention
- green Skepticism
- green Word of Mouth
- small and medium economic enterprises