TY - JOUR ID - 17810 TI - تاثیر شاخص توسعه تجارت الکترونیک بر بازار اشتغال بخش خدمات در ایران JO - فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری JA - JQE LA - fa SN - 2008-5850 AU - عسگرپور, شادی AU - مجاهدی موخر, محمد مهدی AU - باقری پرمهر, شعله AD - دانشگاه خاتم، تهران، ایران AD - اقتصاد بازرگانی، دانشکده اقتصاد علامه طباطبایی، تهران، ایران AD - اقتصاد، دانشکده علوم انسانی، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - IS - SP - EP - KW - " KW - اشتغال" KW - تجارت الکترونیک" KW - فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات" KW - ، " KW - داده‌های پنل" DO - 10.22055/jqe.2022.39893.2467 N2 - فن‌آوری‌های ارتباطی جدید، ماهیت تولید و اشتغال را در کشورها با تحولات گسترده‌ای مواجه کرده‌اند که اساس شکل‌گیری آن مبتنی بر توسعه در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است. شاخص توسعه تجارت الکترونیک (IDI) به عنوان ابزاری مهم و کاربردی، سطح دسترسی، استفاده و مهارت به کارگیری فاوا را در مناطق و جوامع مختلف اندازه‌گیری می‌کند که این زیرساختار روند ارتباطات و انتقال اطلاعات را سرعت و دقت بیشتری بخشیده‌اند. از طرفی اشتغال از متغیرهای کلان اقتصادی به شمار می‌رود که توجه به آن به دلیل بیکاری گسترده در کشور بسیار حائز اهمیت است. آثار فاوا و تجارت الکترونیک بر اشتغال با ابهاماتی همراه است به طوری که نتایج نهایی آن بر کل اقتصاد مشخص نیست و در هر کشور و منطقه‌ای، تاثیرات متفاوتی از خود بروز می‌دهد. پژوهش حاضر بر اساس فرضیه تاثیر مثبت تجارت الکترونیک بر اشتغال در بخش خدمات کشور، طبق آمار 31 استان، در یک بازه زمانی 4 ساله (1395-1398) با استفاده از روش داده‌های تابلویی مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از برآورد مدل با توجه به معنادار بودن متغیرها در این بررسی نشان می‌دهد که شاخص مهارت فاوا تاثیر منفی و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند تلفن همراه، تاثیر مثبتی بر اشتغال در این بخش داشته است. UR - https://jqe.scu.ac.ir/article_17810.html L1 - ER -