%0 Journal Article %T تاثیر شاخص توسعه تجارت الکترونیک بر بازار اشتغال بخش خدمات در ایران %J فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5850 %A عسگرپور, شادی %A مجاهدی موخر, محمد مهدی %A باقری پرمهر, شعله %D 2022 %\ 10/01/2022 %V %N %P - %! تاثیر شاخص توسعه تجارت الکترونیک بر بازار اشتغال بخش خدمات در ایران %K " %K اشتغال" %K تجارت الکترونیک" %K فن‌آوری ارتباطات و اطلاعات" %K ، " %K داده‌های پنل" %R 10.22055/jqe.2022.39893.2467 %X فن‌آوری‌های ارتباطی جدید، ماهیت تولید و اشتغال را در کشورها با تحولات گسترده‌ای مواجه کرده‌اند که اساس شکل‌گیری آن مبتنی بر توسعه در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات است. شاخص توسعه تجارت الکترونیک (IDI) به عنوان ابزاری مهم و کاربردی، سطح دسترسی، استفاده و مهارت به کارگیری فاوا را در مناطق و جوامع مختلف اندازه‌گیری می‌کند که این زیرساختار روند ارتباطات و انتقال اطلاعات را سرعت و دقت بیشتری بخشیده‌اند. از طرفی اشتغال از متغیرهای کلان اقتصادی به شمار می‌رود که توجه به آن به دلیل بیکاری گسترده در کشور بسیار حائز اهمیت است. آثار فاوا و تجارت الکترونیک بر اشتغال با ابهاماتی همراه است به طوری که نتایج نهایی آن بر کل اقتصاد مشخص نیست و در هر کشور و منطقه‌ای، تاثیرات متفاوتی از خود بروز می‌دهد. پژوهش حاضر بر اساس فرضیه تاثیر مثبت تجارت الکترونیک بر اشتغال در بخش خدمات کشور، طبق آمار 31 استان، در یک بازه زمانی 4 ساله (1395-1398) با استفاده از روش داده‌های تابلویی مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از برآورد مدل با توجه به معنادار بودن متغیرها در این بررسی نشان می‌دهد که شاخص مهارت فاوا تاثیر منفی و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند تلفن همراه، تاثیر مثبتی بر اشتغال در این بخش داشته است. %U