%0 Journal Article %T بررسی تحلیلی جایگاه انسان توسعه یافته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران %J فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5850 %A افقه, سید مرتضی %A نورعلی زاده, لیلی %A هاشمی, سید جلال %A آهنگری, عبد المجید %D 2021 %\ 08/30/2021 %V %N %P - %! بررسی تحلیلی جایگاه انسان توسعه یافته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران %K انسان توسعه یافته %K سند تحول بنیادین آموزش و پرورش %K تحلیل محتوا %K آنتروپی شانون %R 10.22055/jqe.2021.37772.2385 %X چکیده هدف این پژوهش تحلیل مفهوم «انسان توسعه یافته» و تعیین میزان توجه به آن در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران مصوب آذر ماه سال 1390 است. این مفهوم بر اساس مبانی نظری اقتصاد کلاسیک در توصیف «انسان اقتصادی» و همچنین نظریۀ انکلس در توصیف «انسان مدرن» تکوین یافته و با توجه به برخی از اندیشه ها و باورهای ملی و اسلامی متناسب سازی و بومی سازی شده است. منظور از «انسان توسعه یافته» در این پژوهش، فردی است که نگرش و طرز تلقی او رشد یافته و این توانمندی را دارد که منابع کشور را به ثروت و رفاه برای مردم جامعه تبدیل کند. روش تحقیق، تحلیل محتوای کمی و کیفی است (مطالعه اسنادی). ابزار اندازه گیری داده ها، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته است و به صورت جدولی شامل 25 ویژگی انسان توسعه یافته می باشد. پس از تهیه جدول، درمتن سند تحول به جستجوی کلمات و عبارات و کلا مضامین خصوصیات موجود در جدول مذکور پرداخته شد. پایایی و روایی صوری آن از نظر متخصصان موضوعی احراز شده است. جهت تعیین میزان اهمیت و رتبه بندی مؤلفه های انسان توسعه یافته از شاخص‌های آنتروپی شانون استفاده گردیده است. به منظور دستیابی به تبیینی معتبر و شفافیت نتایج در این پژوهش، چند مفهوم و مؤلفۀ مهم و بنیادین که در مقالاتی ناظر به این سند تحلیل شده و فراوانی آنها تعیین گردیده بود انتخاب شدند و میزان فراوانی آنها با مجموع فراوانی مؤلفه های انسان توسعه یافته در متن سند تحول مقایسه شد. همچنین از کلمه شماری کل متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز مشخص گردید که تنها حدود 1% (113 کلمه از 10914 کلمۀ موجود) از این سند 64 صفحه‌ای به مؤلفه های انسان توسعه یافته اختصاص یافته و در نتیجه می‌توان گفت که با توجه به وزن و اهمیت اقتصاد و مسائل ناظر بر آن در کشور (نظیر بیکاری، ضعف نگرش‌ها و مهارتهای ثروت آفرینی و عدم اهتمام به افزایش تولید و بهبود وضع معشیت عمومی و فقر زدایی) از دیدگاه رهبران و سیاست گذاران به ویژه در دهه های اخیر، تأکید و توجه اندکی به پرورش انسان توسعه یافته شده و به همین رو شایسته است در بازنگری متن سند تحول به این مؤلفه ها قویاً پرداخته شود. JEL: I250 واژگان کلیدی: انسان توسعه یافته، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحلیل محتوا، آنتروپی شانون. %U