%0 Journal Article %T بررسی رابطه بلند مدت بین آموزش و سلامت و برآوردکارایی فنی تابع تولید سلامت(مطالعه موردی: منتخبی از کشورهای کنفرانس اسلامی) %J فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد مقداری %I دانشگاه شهید چمران اهواز %Z 2008-5850 %A صمدپور, نرگس %A عمادزاده, مصطفی %A عزیزی, فیروزه %A رتجبر, همایون %D 2018 %\ 01/21/2018 %V 14 %N 4 %P 27-52 %! بررسی رابطه بلند مدت بین آموزش و سلامت و برآوردکارایی فنی تابع تولید سلامت(مطالعه موردی: منتخبی از کشورهای کنفرانس اسلامی) %K آموزش %K سلامت %K روش هم‌‌جمعی داده‌های تابلویی %K کارایی فنی %K کشورهای عضو کنفرانس اسلامی %R 10.22055/jqe.2017.20916.1566 %X امروزه سلامت به عنوان یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه به ‌شمار ‌می‌آید. اما افزایش مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر‌مسری و افزایش هزینه‌های درمانی ناشی از این بیماری‌ها، نظام‌های سلامت را در اکثر کشورهای جهان به ‌خصوص کشورهای در حال توسعه که با کمبود منابع مواجه هستند به چالش کشیده است. این امر سبب گشته تا سیاستگذاران، ‌برای بهبود سلامت جامعه، توجه بیشتری به امر‌" آموزش"به عنوان یک ابزا رموثر معطوف دارند. هدف اصلی این مطالعه بررسی رابطه بلند مدت بین سلامت و آموزش در منتخبی از کشورهای عضو کنفرانس اسلامی طی دوره (2013-1998)می‌باشد. در این راستا، ابتدا تابع تولید سلامت بر اساس مدل گروسمن(1972) تعریف می‌شود. سپس، الگوی تحقیق با استفاده‌ از تکنیک هم‌جمعی داده‌های تابلویی برآورد می‌گردد. پس از آن کارایی فنی تولید سلامت،‌ با استفاده از ضرایب برآورد شده از رابطه بلند‌مدت و ‌روش اثرات تصادفی برای کشورهای منتخب محاسبه می‌شود. نتایج حاصل از برآور‌د مدل نشان می دهد که یک رابطه تعادلی بلند مدت بین آموزش و سلامت وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از محاسبه کارایی فنی برای کشورهای مختلف نشان می‌دهد که کشورهایی با نرخ با سوادی بالاتر، ‌از نهاده‌ها در تولید سلامت بهتر استفاده می‌کنند. %U https://jqe.scu.ac.ir/article_13233_c9bc2dbf4f784771f416d028d8e4c8dd.pdf