هنگامه احمدپورمبارکه؛ حسین اکبری فرد
دوره 11، شماره 2 ، تابستان 1393، ، صفحه 69-86
چکیده
امروزه در فرآیند جهانیشدن اقتصادها توجه به توان و ظرفیتهای بالقوه صادراتی و عوامل مؤثر بر افزایش این ظرفیتها ضرورت دارد. دراین راستا، نقش بهرهوری کل عوامل تولید بهعنوان یکی از عوامل تعیینکننده رشد و توسعه اقتصادی و کسب برتری رقابتی در صحنه جهانی برکسی پوشیده نیست. هدف این مطالعه بررسی اثر بهرهوری کل عوامل تولید بر ظرفیت ...
بیشتر
امروزه در فرآیند جهانیشدن اقتصادها توجه به توان و ظرفیتهای بالقوه صادراتی و عوامل مؤثر بر افزایش این ظرفیتها ضرورت دارد. دراین راستا، نقش بهرهوری کل عوامل تولید بهعنوان یکی از عوامل تعیینکننده رشد و توسعه اقتصادی و کسب برتری رقابتی در صحنه جهانی برکسی پوشیده نیست. هدف این مطالعه بررسی اثر بهرهوری کل عوامل تولید بر ظرفیت صادراتی دو-جانبه ایران و کشورهای اتحادیه اروپا در دوره زمانی 2013-2000، با استفاده از مدل جاذبه و از طریق روش دادههای تابلویی میباشد. بهرهوری کل عوامل تولید از طریق شاخص تورنکوئیست محاسبه شده است. نتایج مربوط به مدل ظرفیت صادراتی ایران نشان میدهد که بهرهوری کل عوامل تولید ایران، تأثیر مثبت و معنیدار و بهرهوری کل عوامل تولید کشورهای اتحادیه اروپا، تأثیر منفی و معنیدار بر ظرفیت صادراتی کشور دارد. همچنین نتایج حاصل از برآورد مدل ظرفیت صادراتی اتحادیه اروپا، حاکی از تأثیر مثبت و معنیدار بهرهوری کل عوامل تولید این اتحادیه و معنیدار نبودن تأثیر بهرهوری کل عوامل تولید ایران بر ظرفیت صادراتی اتحادیه اروپا است.
بهزاد سلمانی؛ پرویز محمدزاده؛ مریم صارمی
چکیده
پیدایش اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ارمغان هزاره سوم، عرصههای گوناگون زندگی بشر را متحول کرده است. اینترنت با از میان بردن محدودیتهای زمانی و مکانی در روابط اقتصادی، هزینههای ناشی از ارتباطات را به شدت کاهش داده است. یکی از مهمترین فرایندهای اقتصادی که در حوزه تجارت بین الملل با ارتباط مستقیم و غیر مستقیم بین ...
بیشتر
پیدایش اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان ارمغان هزاره سوم، عرصههای گوناگون زندگی بشر را متحول کرده است. اینترنت با از میان بردن محدودیتهای زمانی و مکانی در روابط اقتصادی، هزینههای ناشی از ارتباطات را به شدت کاهش داده است. یکی از مهمترین فرایندهای اقتصادی که در حوزه تجارت بین الملل با ارتباط مستقیم و غیر مستقیم بین کشورها میسر میشود، جریان تجارت خدمات است که اینترنت توانسته در قالب فرایند نوین تجارت به طور قابل ملاحظهای آن را رونق بخشد. هدف این مطالعه بررسی اثر توسعه اینترنت بر تجارت بینالملل خدمات کل کشورهای جهان است. در این راستا با استفاده از روش دادههای تابلویی و بهرهگیری از مدل جاذبه تعدیلشده، اثر توسعه اینترنت بر تجارت خدمات در دوره زمانی 1990- 2011 برآورد شده است. نتایج به دست آمده از تخمین مدل، تأییدکننده وجود ارتباط مثبت و معنیدار بین اینترنت و تجارت خدمات است. همچنین بین تجارت خدمات و تولید ناخالص داخلی، عمق مالی و جمعیت ارتباط مثبت وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل حساسیت مدل نیز نشان میدهد، نتایج نسبت به تغییر بازه زمانی، نمونه آماری، متغیر جایگزین اینترنت و متغیر وابسته حساس نبوده است.
رضا اکبریان؛ همایون شیرازی
چکیده
تجارت یکی از بخش های مهم اقتصادی است که می تواند به رشد و توسعه ی کشورها کمک نماید. براساس نظر بعضی از اقتصاددانان حجم کنونی تجارت جهانی کمتر از مقداری است که نظریه های مرسوم تجارت پیشبینی می کنند. وجود موانع ناآشکار بر سر راه تجارت یکی از عواملی است که می تواند باعث کاهش حجم تجارت از میزان پیش بینی ...
بیشتر
تجارت یکی از بخش های مهم اقتصادی است که می تواند به رشد و توسعه ی کشورها کمک نماید. براساس نظر بعضی از اقتصاددانان حجم کنونی تجارت جهانی کمتر از مقداری است که نظریه های مرسوم تجارت پیشبینی می کنند. وجود موانع ناآشکار بر سر راه تجارت یکی از عواملی است که می تواند باعث کاهش حجم تجارت از میزان پیش بینی شده آن باشد. فساد یکی از این موانع ناآشکار است که می تواند بر حجم تجارت میان کشورها اثرگذار باشد. به همین خاطر این مطالعه به بررسی نقش فساد بر میزان حجم تجارت در دو منطقه خاورمیانه و امریکای لاتین پرداخته است. در این مطالعه از مدل جاذبه تعمیم یافته و روش داده های پانلی استفاده شده است و به منظور تخمین مدل، روش اثرات ثابت تجزیه برداری به کار گرفته شده است. نتایج تحقیق نشان داد که تجارت تابع U شکل وارونه از فساد است و در ابتدا، وجود مقدار کم فساد در دو منطقه به افزایش تجارت کمک می کند، اما هنگامی که از حد آستان های بیشتر شود، منجر به کاهش تجارت در کشورهای مورد مطالعه می شود. همچنین وجود فساد در کشور واردکننده کالا می تواند اثر منفی بر میزان تجارت کشورهای مورد مطالعه داشته باشد و باعث کاهش حجم تجارت کشورهای در نظر گرفته شده گردد. طبقه بندی JEL: F19 ،C23